Покрай десетилетната равносметка за водещите еспортове на 2010-те (отминала за едни, наближаваща за други), един от колосите в MOBA жанра има все по-отчетлива нужда от размисъл и нова посока. Говорим, разбира се, за Dota 2 — след върховния си момент на над 1 милион едновременни играча през септември 2016, играта се бори срещу течението на бавно отминаващото внимание.
Това не прави 2019 непременно слаба година за Dota, като тя дори достигна едномилионния си таван отново за пръв път от три години насам; с началото на 2020 обаче, тези числа са отрезвяващо по-ниски. Началото на 2020 заварва играта с по-малко играчи от доскорошния ѝ най-нисък период, 670-те хиляди от януари 2014.
През последните 30 дни, средният брой играчи е паднал под 385 хиляди, а пиковият — 627 хиляди. Това е най-ниската точка отбелязвана някога, и я връща на стойности от прохождащите ѝ времена през 2013.
От своя страна, Valve се опитват да задържат базата от играчи с големи пачове и нови герои, които консистентно връщат вълни от хора обратно към играта. Цикълът се повтаря с предвидими резултати през последните три години, с усреднена стойност от около 480 хиляди от началото на 2017 досега. Вълнообразното движение на играчи обаче е с намаляваща тенденция, и не вещае силно начало на десетилетието за Dota.
Най-общо казано, множеството от проблемите в Dota обществото се базират на намаляващата бройка играчи; това неизбежно води до по-високи и по-високи опашки за игра на високите ранкове, тласкайки фрустрирани професионалисти да правят ‘смърф’ акаунти. От своя страна те тровят живота на новаците, смазвайки желанието им за игра и изкарвайки ги от фенбазата. Намаляващият брой новаци пък оказва пагубно влияние върху създателите на съдържание в YouTube и Twitch, както и за коментаторите, които разчитат на продължителния интерес на хора, желаещи да задобреят в играта.
Мнозина правят паралели между случващото се с Dota 2 и историята на Team Fortress 2, която замря редом с интереса на Valve да поддържат динамична, балансирана и свежа мета в една изначално състезателна игра.
Това не е единственият проект на Valve в лошо състояние напоследък; техният представител в миналогодишно избухналият autobattler жанр, Dota Underlords, се е сринал с повече от 90% като база играчи според статистиката на Steam Charts. От летния си пик миналата година — 200 хиляди играчи — той е паднал на около 15 хиляди. Феновете цитират недоволство около балансирането на играта чрез ‘затваряне’ (jail) на конкретни комбинации, което стеснява стратегическият кръг още повече, като основна причина за напускането си.
За сравнение, другият голям конкурент на Valve в autobattler жанра — Teamfight Tactics на Riot — се справя доста по-добре, като компанията наскоро се похвали с месечна база играчи от 33 милиона.
След тройният удар на провала Artifact, кървящият играчи Underlords и свиването на бехемота Dota 2, топката остава във Valve да възвърнат вярата на феновете си в обичаната Dota вселена.