Дигиталното пазарище GOG скоро ще спре да предлага на своите клиенти кредит към магазина, равностоен на разликата в цените спрямо Северна Америка — по схема, която наричаха ‘Честна Ценова Практика’. GOG плащаха разликата от собствения си джоб, и за нея твърдят, че достига средна стойност от 12% и таван от 37%, като обосновават спирането ѝ с простичък факт — не могат повече да си я позволят. Твърдението е леко притеснително на фона на скорошните съкращения в GOG, макар от компанията да настояват, че ще им помогне да осигурят повече игри на пазара си, като дават по-добър дял от печалбите на разработчиците.
Заедно с други техни практики — премахването на DRM и незадължителния GOG Galaxy клиент — възвръщането на ценовите разлики беше сред примамливите аспекти на GOG спрямо конкурентните магазини. Уви, явно няма да го бъде. ‘Честната Ценова Практика’ приключва на 31 март. Натрупаният досега кредит ще ви остане в рамките на една година, така че гледайте да го изразходвате своевременно.
“Доскоро можехме да покрием тези допълнителни разходи от нашия дял и все пак да запазим малка печалба. За съжаление, случаят вече не е такъв,” споделят от GOG в анонса. “С увеличаващите се дялове, които се изплащат на разработчици, нашия дял логично намалява. Както и да го погледнем, в края на краищата сме магазин и трябва да сме сигурни, че не продаваме игри на загуба.”
Те споменават, че промяната “не е решение, което взимат с лека ръка.” По горната формулировка изглежда, че не просто орязват загубите си, но и възнамеряват част от тези пари да достигнат разработчиците. С повече кеш в джоба, казват те, “ще можем да предложим по-добри условия на създателите на игри” и ще останат конкурентноспособна и привлекателна алтернатива за разработчици, които търсят по-голям дял от продажбите си. Конкретика в бъдещите дялове обаче не е спомената.
Дяловете за виртуалните магазини са гореща тема в индустрията в момента. 30% бе стандартния дял от десетилетие, но нещата рязко тръгнаха към промяна в края на миналата година. Лидерът Steam обяви, че ще взима по-малък процент от бестселърите, слизайки на 25% след 10 милиона долара в продажби и 20% след 50 милиона. Броени дни по-късно, новоизлюпеният Epic Store постави нов стандарт с плосък дял от 12%. Това беше достатъчно, за да си стиснат ръцете с редица реномирани разработчици за ексклузивни заглавия на девствения си тезгях.
GOG е утвърдено име в сегмента, но винаги е бил малко братче на Steam — останало в надпреварата с добродушни практики като гореспоменатото регионално ценообразуване. Оттук нататък GOG ще разчитат на вярата на потребителите в тяхната без-DRM-ова мисия.
Новината за орязване на функционалността на магазина е притеснителна с оглед тазседмичните уволнения в компанията. GOG твърдят, че едва “около дузина” човека напускат компанията като част от реорганизацията ѝ, както и че наемат за множество други позиции. От страна на съкратените служители обаче идва мълвата, че “печалбите на GOG не смогват с растежа”, и че компанията е “опасно близко да е на червено.” Времето ще покаже кой крив, кой прав.