Съоснователите на студиото Snapshot Games – Джулиън Голоп и Дейвид Кей – са последните попълнения в списъка на разработчици, попаднали под обстрел, заради решението си тяхно заглавие да бъде пуснато ексклузивно за Epic Games Store. След излизането му в края на 2018-та, редица високопрофилни заглавия – включително The Division 2 на Ubisoft и Metro Exodus на Deep Silver – бяха възложени именно на него за разпространение. Това размъти водата на PC гейминг аристокрацията, здраво свикнала със Steam. В конкретния случай става дума за Phoenix Point, която ще се предлага само в Epic Store за срок от една година, след което ще бъде пусната и в GOG и Steam.
Припомняме, че Джулиън Голоп е човекът зад поредицата XCOM, а двамата заедно с Дейвид Кей сравнително наскоро (2013-та година) откриха новото си студио Snapshot Games в България, което направи доста силен дебют със заглавието Chaos Reborn. Сега Голоп и компания са във финалната фаза на новия си продукт, който, както предния, се финансира от фенски дарения. И именно оттам идват проблемите зад решението им.
Двамата проведоха AMA (Ask Me Anything) сесия в Reddit и, най-вероятно съвсем очаквано за тях, фокусът на разговора беше слонът в стаята – какво става с хората, на които са били обещани ключове за играта в Steam и GOG като благодарност за удареното финансово рамо? Отговорът е, че въпросните дарители, подпомогнали играта чрез системата за публично финансиране Fig, могат търпеливо да чакат една година до излизането на играта в Steam и GOG или да поискат връщане на парите си, ако желаят.
Голоп пояснява, че, веднъж инсталирана, играта няма да изисква Epic Store клиент, за да върви. Потребителите дори можело да си я добавят ръчно към Steam библиотеката. По думите му: „Всички, които са ни подкрепили ще получат поне три големи пакета с DLC през годината. Ако държите да играете през Steam или GOG, ще получите съответния ключ след една година, който ще ви дава достъп и до всяко DLC излязло до този момент.“ Той изтъква, че е било ясно, че сделката с Epic няма да се хареса на всички и решението за нея не е било взето с лека ръка, но в крайна сметка то щяло да е за доброто на Phoenix Point. И продължава: „Имаме достатъчно ресурс да пуснем играта в продажба, но сделката с Еpic ще се отрази изключително добре както на качеството й, така и на съдържанието, което ще пуснем след излизането й. Тя помага да се създаде чувство на сигурност у служителите ни и увереност, че могат да свършат добра работа, въпреки високите очаквания и стреса.“
И докато студиото предлага връщане на парите за тези, които пожелаят, бяха повдигнати притеснения относно избрания метод, по който да се случи това – уеб сайт на име Transferwise.
Кей обяснява, че, тъй като кампанията за финансиране на играта чрез Fig е била преди две години, няма как възвръщането на средствата да се осъществи по начина, използван за набирането им. По негови думи: „След изчерпателно проучване и изпробване на различни методи (включително PayPal), това се оказа най-ефективният начин да се обработи толкова значително количество възстановявания на платени суми на хора от различни държави. Те (Transferwise – бел. авт.) имат рейтинг 9.2 в TrustPilot и ние самите ги използваме при изплащането на заплатите на служителите ни.“
Въпреки добрoжеланието на разработчиците да се “обяснят” на феновете си чрез Reddit, редица въпроси остават отворени: С какво ексклузивитет в прохождаща платформа за разпространение на игри внушава “сигурност и и увереност, че могат да свършат добра работа” у служителите в студиото? Как сделката е полезна за самата игра? Как да се отървем от чувството, че сте взели едни пари и сега ни ги говорите врели-некипели?
Какъвто и да е случаят не трябва да забравяме да не бъркаме процеса на управление на една игра с този по създаването й - Phoenix Point си остава обещаващо заглавие, правено от талантливи кадри, водени от доказали се имена в гейминг индустрията. Дано само маркетинговите решения на тези имена не ги подхлъзнат.