В неизбежен отговор на медийния шум от страна на Epic покрай откриването на техния онлайн магазин за игри, Discord обявиха още по-примамлив дял в тяхната версия на дигиталната дистрибуция, Discord Store. Считано от 2019, новоизлюпеният Discord-ски магазин ще отключи възможността за себеиздаване, като компанията ще взема скромния 10% дял (по-малко от 12-те процента на Епик и далееееч под 30-те процента на Valve) от всяка продажба. В тяхното прессъобщение Discord казват, че “не струва 30% за да дистрибутираш игри онлайн в 2018” — макар да съм убеден, че това е факт от секундата, в която дигиталните копия станаха реалност.
Макар да е стъпка в правилната посока, опитът на Discord в дигиталното разпространение едва ли е сравним с интереса на Epic в същата област. Дискордци са в позиция да бъдат по-достъпен и по-лъснат Itch, отколкото “независимия Steam / Epic”. Дори да приемем, че мнозинството геймърски компютри в 2018 ползват Discord, почти не познавам човек, който да пазарува оттам — а абонаментната им услуга Nitro също не блазни кой знае колко, предвид постоянния поток от намаления и безплатни ретро- и инди-занимавки, които пълнят вече съществуващите ни дигитални колекции.
Гореспоменатата инди-съкровищница Itch има още по-скромни ограничения в каченото на нея съдържание. Тя позволява на разработчиците да качат играта си или за безплатно сваляне, или срещу доброволни дарения от потребителите, или за традиционна продажба. Делът за Itch също се определя от разработчика — между 5 и 50% в зависимост колко те чувстват, че платформата е помогнала за разпространението на играта.
Discord твърдят, че проучват начини да намалят делът си още повече чрез “оптимизация на технологиите ни и осъществяването на по-ефективен пазар”, но на този етап са на само косъм преднина от Epic — които пък имат златните кокошки Fortnite и Unreal Engine, и не се свенят да примамват финансово разработчици с ексклузивност за тяхната платформа.
Можем да сме сигурни само в едно: дигиталната дистрибуция на игри се променя, и амбициозни акули мътят водата на досегашния Steam колос. Оставаме и с големия въпрос — колко провокации ще са нужни, за да осъзнаят Valve, че позицията “ще ви вземем ‘само’ 25% след 10 милиона копия” е неадекватна?