Бензин в кръвта

От
seriosblack
на
7/9/2018

Сезонът във "Формула 1" е в разгара си и е време за новата игра на Codemasters, в която да изтъркате гуми по улиците (и мантинелите) на Монако или да счупите скоростомерите на Монца. Докато в реалния живот гледаме борбата между Фетел и Хамилтън, на виртуалната арена вие също можете да се включите в преследването на Световната титла. В следващите редове ще се запознаете с новостите и старостите по играта, и да прецените дали си струва вашето внимание.

Та какво ново може да предложи заглавие, базирано на спорт, който си е същият всяка година? Ако се надявате на съществени разлики с миналогодишната версия, такива няма да откриете, защото няма. Има обаче доста на брой леки промени, които правят съществена разлика с F1 2017. Да започнем с няколко неща, произлизащи от реалния свят.

Болидите изглеждат по-различно, заради нововъведената система за сигурност - Halo. Реално, тя не оказва влияние върху управлението на колите, но Codemasters показват, че се стремят да се придържат възможно най-близко до реалността. Неприятен ефект е, че системата може да пречи на видимостта на играча, ако ползва камера от вътрешността на кокпита. За да се избегне това, имате опция да премахнете един от елементите на Halo, така че в крайна сметка можете да си изберете максимално реален изглед или по-добра видимост.

Друга добавка към играта са две нови писти, на които да се състезавате: френското Гранд При на Пол Рикар и немското - на Хокенхайм. Всъщност, Хокенхайм се завръща след едногодишно отсъствие и не е изцяло ново трасе, но - карай, да върви. И двете писти са пресъздадени 1:1, така че геймърът да може да им се наслади. Специално "Пол Рикар" е едно от трасетата с доста красиви пейзажи покрай пистата.

Кариера

Основният сингълплеър режим на игра е осъвършенстван значително. За начало, системата за ъпгрейд на автомобилите е доста по-интересна с въвеждането на промени по техническите правила. В общи линии, по средата на настоящия сезон FIA (Международната автомобилна федерация) ще обяви новите правила, на които трябва да отговарят колите за следващия сезон. Те могат да засегнат един или няколко от отделите по развитие на колата, и ще направят всички ъпгрейди, които сте направили до момента, безполезни след началото на новия сезон. С други думи, ще рестартира развитието в съответната област. Вие обаче можете да използвате оставащите състезания до края на сезона, за да адаптирате вече направените ъпгрейди, като по този начин да не губите нищо. Разковничето е в това, че може да се наложи да избирате дали да продължите да развивате колата си за настоящия сезон, губейки този прогрес в началото на следващата кампания, или да защитите вече направените ъпгрейди, започвайки следващия сезон с по-добра кола, но завършвайки настоящия сезон без никакво развитие. Естествено, ако инвестирате достатъчно време в свободните тренировки, можете да съберете достатъчно точки, за да направите и двете, но това вече зависи колко време искате да инвестирате в несъстезателната част на едно Гранд При.

Друга много интересна промяна е, че всеки отбор има различен път на развитие по колата и вече не виждате до какъв ъпгрейд ще получите достъп, ако изберете да работите по намаляване на теглото на болида или износването на гумите.

В играта се завръщат и интервютата с медиите, като имате ограничено време за да изберете отговора, който желаете. А ако не сте внимателни, има опастност да развалите отношенията си с целия тим, отделни части от него или с противникови отбори. На теория това звучи логично и интересно, но на практика -системата не сработва добре. Напълно е възможно репортерката Клеър да ви пита за инцидент с Хамилтън, при положение че изобщо не сте се доближавали до него. Ако цялата система се преработи, може да се получи приятно разсейване от рутинните състезателни уикенди, но в момента интервютата са по-скоро досадни.

Освен всичко това, F1 2018 е първата игра, в която ще можете да използвате ERS (система за възстановяване на енергия). При спиране, трупате енергия в батерия, която можете да използвате по-късно, за да подобрите скоростта си. Ако ви звучи познато, вероятно сте фенове на спорта отдавна - системата ERS всъщност е наследник на противоречивата KERS (системата за възстановяване на кинетичната енергия) отпреди години. В настоящата си версия има 5 режима на използване, които имат значителни разлики една от друга. Ако искате да ги прилагате правилно, ще трябва да се научите кога е най-подходящия момент за всеки един от тях. Ако обаче не ви се занимава, имате опция да оставите ERS-a си на автоматичен режим - по подобие на автоматичната смяна на скорости.

Последната промяна по кариерата, на която ще обърна внимание, са състезанията с класически автомобили. За моя радост, Codemasters са разкарали господина с притеснителна прилика с млад Осама Бин Ладен и сега просто получавате съобщение, че сте поканени на въпросните събития. Състезанията обаче са още по-безсмислени и от преди, след като единствените облаги от победата в подобно предизвикателство е, че сте покарали някое возило отпреди 30-40 години. Самите класически коли са достоверно пресъздадени и се усеща разликата както в управлението, така и в скоростта. Codemasters са добавили и нови болиди към колекцията. Например, Ферарито и Макларъна на Ники Лауда и Джеймс Хънт от 1976 г. или Браун, с който Дженсън Бътън спечели единствената си световна титла през 2009 г. Като цяло, състезанията с класически автомобили са приятна добавка към играта, но омръзват сравнително бързо.

Има още много промени по кариерата, но списъкът така или иначе вече е доста дългичък. А и трябва да остане и нещо, което да откриете сами.

В крайна сметка, въпреки безсмислените събития с класически автомобили и досадните интервюта, положителните промени по кариерата са доста и далеч компенсират за всички негативи. Така че, поне що се отнася до соловата игра, F1 2018 е претърпяла сериозен скок напред!

Мултиплеър

Другият основен режим в играта също е претърпял развитие. Случвало ли ви се е да водите в оспорвана надпревара с още десетина човека, събрани от цял свят, и в последната обиколка някой да реши, че е много забавно да ви побутне лекичко на спирането за поредния завой, коствайки ви иначе сигурната победа? Е, тази година Codemasters въвеждат Суперлиценз система, с която да отсеят некоректните пилоти, и ако рейтингът на някой падне, защото предизвиква катастрофи по пистите, той ще трябва да играе срещу хора със същия рейтинг, за да не разваля кефа на играчите, които се стремят да карат чисто. За съжаление, самите лобита не са претърпели промени и не са съвсем удобни. Най-големият проблем си остава малкото играчи, с които да мерите сили. Това води до неравностойни състезания, в които играчът губи от поглед опонентите си и има чувството, че е сам на пистата, дали защото е изостанал прекалено много от състезателя пред себе си, или защото е дръпнал безвъзвратно напред. Определено Codemasters трябва да се постараят повече в този елемент на играта. Не е нужно да си гений, за да се досетиш, че игра, която се крепи само на сингълплеър, омръзва бързо и губи играчите си. И в тази връзка:

еСпорт

Много модерно стана в днешно време всяка игра да добавя еСпорт елемент. F1 2018 не е изключение и Codemasters вече организират серия от състезания, в които играчи от цял свят могат да премерят сили един срещу друг. За разлика от други игри обаче, във формулата това е елемент, който феновете сами си пожелаха още от предишното издание на играта. Развитието на еСпорт сцената може да се следи на официалната YouTube страница на F1.

Графика

По отношение на графика, играта изглежда страхотно. Новост тук са подобрения по ефектите на околната среда - в определени случаи ще видите стелеща се мъгла около пистата или пък мараня по стартовата решетка преди състезание. Когато завали, определено се забелязва разлика в количеството вода изсипващо се от небето.  от пейзажите около пистите изглеждат изключително красиво. Естествено, ако се загледате в дърветата около Спа, има голяма вероятност да объркате взимането на О Руж, но това са си рисковете на геймъра.

Озвучение

В този аспект Codemasters също са се постарали. Ако карате Ред Бул и Ферари, задължително ще забележите разлика в мъркането на двата двигателя; гумите ви ще пищят, когато ги блокирате. Като цяло, озвучението допринася неимоверно за вживяването и това да повярвате, че сте на истинско Гранд При. За съжаление, коментарът, предхождащ всяко състезание, не е променен значително - Дейвид Крофт и Антъни Дейвидсън ще имат да ви кажат по няколко думи в началото на всяка сесия, но в голямата си част са използвани същите реплики, които сте срещали и в предходната игра. Естествено, има и изключения, като Азербайджан и Франция, но това са отделни случаи, и ако слушате коментара към всяка сесия, той със сигурност ще ви омръзне - ако не в рамките на 5-6 състезания, то със сигурност в рамките на 2 сезона.

Присъдата

F1 2018 има солидно количество подобрения в сравнение миналогодишната си версия. Нищо революционно, но ако сте тръгнали с такава нагласа вината си е изцяло ваша. В крайна сметка, нещата за циклични спортни заглавия като F1 са едни и същи. Ако си фен на спорта и не си опитвал виртуалната му симулация досега, новата игра вероятно ще ти даде многобройни приятни часове. Ако пък си ветеран в поредицата, вероятно така или иначе ще я пробваш - няма нужда да ти наливам акъл в главата. Но за всички, които не са фенове на рейсинг игрите - едва ли това е твоето заглавие.

Искаш ли да споделиш нещо с нас?
Присъедини се към дискусията в Discord!