Majesty: Имало едно време

От
ARX
на
17/10/2020

Статията, която четеш, за пръв път се появи през 2016 г. в сайта на NEXT TV. За жалост сайтът, а и самата медия, не са активни от известно време насам, та се свързах с автора, Т. Тодоров (известен като Thauma, Thaumaturgist, Thaumaguard), за да върнем обратно ревюто на Majesty в дигиталното пространство. Желая ти приятно четене, и нека обикнеш и ти Majesty така, както и аз през далечната 2016 г.
— Нора

Имало едно време едно малко кралство. Животът в него бил сравнително скучен и еднообразен. Стражите по цял ден си чегъртали носовете с върховете на пиките си, чудейки се дали стават за чегъртане и на други телесни части, а селяните практикували спорта “скрий се от събирача на такси”. За да разнообрази живота на селяните, недалечният гоблински лидер решил да направи забава за тях, като прати своите подчинени миризливци да нахлуят и да почнат да колят наред с криви ножове или да запокитват ята от конски мухи по местните. Забавата била толкова сполучлива, че селяните, а и стражите, направо си умрели от кеф. Никой от придворните нямал нищо против случващото се, поне до момента, в който се разбрало, че и събирачът на такси леко поумрял в купона. Ужас! Кралският съветник влетял в кралските покои, където кралят похърквал като ръмжащ трол с настинка. “Ваше Величество! Събудете се!” - викнал съветникът, докато разтърсвал с ръце краля, от което благородническите коремни сланини се тресели в ритъм с хъркането. Кралят се посъбудил, само за да разбере, че е играч на играта Majesty и че всичко това е част от нея. Страхотна приказка, нали! Скалъпена по-бързо от гномска колибка, също толкова качествена!

Majesty е един интересен представител на стратегическия жанр, уникален по своите механики и свят; игра, в която влизате в ролята на крал, начело на кралство във фентъзи свят, пълен с всякакви зверове и чудовища, повечето от които са ни добре известни познайници от книги, приказки и митологии. Всякакви чудни същества, а на вас пък ви се пада да командвате скучни човеци... А дали ги командвате наистина? Може би, а може би не. Ще разберете какво имаме предвид малко по-късно.

Историята на играта, както казахме, се развива във фентъзи свят, а вие сте крал. Супер! Срещу вас има цял континент зверове и чудовища, които трябва да победите, за да подсилите своето кралство. Не е супер. Можете да наемете всякакви герои и воини под своя банер, които да се бият за вас. Страхотно! Тези герои обаче си правят каквото пожелаят и не им дреме за вас. Ах, да му се не види… Не е лек животът в този свят, но, какво пък, несметни богатства ви чакат в ледените земи на север и гъстите гори на юг. Стига да победите титаните, драконите и злите тъмни лордове, които ги пазят.

В отношение на геймплей, Majesty предлага механика, която рядко ще срещнете в други игри от този тип. Макар че играете стратегия, поемайки ролята на онази могъща ръка в небето наречена курсор, бързо ще установите колко вързани всъщност са ви ръцете. Можете да строите, можете да подобрявате и ремонтирате сгради, но не можете да командвате никой от подчинените си. Точно така - нямате контрол нито над любопитния рейнджър, за когото мечките казват, че има вкус на пилешко, нито над воина с глава по-дебела от шлема му, нито дори над досадния събирач на такси, когото селяните така цветисто описват в разговорите си. Или иначе казано - всеки един ваш подчинен мисли сам за себе си и сам решава какво, кога и къде. При това действията на всеки един от тях се диктуват от интересите му и това доколко е силен, страхлив, алчен и т.н. Така, например, почвайки нова игра сигурно ще се изкушите да си направите гилдия на крадци заради ниската цена, която сградата иска. А и крадците обичат злато и биха били добър източник на финанси, нали? Едва когато видите как крадците подвиват опашка и търчат към гилдията си при среща с голям плъх, избягал от канала, ще установите каква грешка сте направили и ще ви се иска да бяхте построили гилдията на воините, докато гледате как плъхът захапва за седалището поредния селянин. Трябва да има начин да накараме героите да се справят с лошковците, нали? След мъничко ще се спрем на това.

Преди това, да насочим вниманието си над нашата икономика и инфраструктура. Единственият ресурс в играта е златото. Един ресурс, но движещ цялата игра. С него строите, с него надграждате, с него наемате герои, с него правите магии. И тука е разковничето как да караме героите да ни слушат. Със злато! Всеки герой във фентъзи свят обича две неща - злато и куестове. Както и още злато. Най-верният ви инструмент на помощ е задаването на парична награда за изпълнение на дадени цели. Можете да зададете награда за проучване на територия от картата, можете да обявите награда за главата на някой лошко или нечия бърлога. Колкото повече обявите, толкова повече желаещи ще има. Даже страхливите крадци ще станат смелчаци, ако предложите достатъчно нули. А какво правят героите със златото? Част от него отива в гилдията им, а другата ползват, за да си купуват подобрения - нова екипировка, отвари, аксесоари.

Всичко добре, но как да си набавим нужното злато? С такси, събирани от любимеца на народа - събирачът на такси, който честичко чука от врата на врата, за да събира злато и да ви го донесе. Ах, колко обичат селяните звънливият му глас, когато се провикне “Tax collectooooor” пред вратите им. Радостта им сигурно е същата като вашата, когато се прибере в замъка с другата си реплика “Yoooour gold, yar Majesty!” и изсипе в краката ви събраното злато. Ей, обичан човек! На таксосъбиране подлежат всички ваши поданици - почвайки от селяните (които по подразбиране винаги подлежат на одиране, пардон - таксосъбиране), минем през гилдиите, пазарът и странноприемниците, и стигнем до занаятчиите (като ковачницата и магазинът за магически отвари, през които преди това са минали героите, за да напазарят). Имайте предвид, че по време на нападения не е особено добра идея събирачът да се движи с хиляда жълтици в торбата, само за да бъде посечен пред портите ви от някой плъхочовек с ръждив ятаган, нищо че селяните твърдят противоположното поради някаква незнайна за вас причина.

Насъбрали вече достатъчно злато, силно препоръчително е да насочите вниманието си към сградите, които имате и можете да имате. За да имате герои от даден тип, първо трябва да им построите съответната гилдия. Но не си мислете, че можете да имате неограничен брой герои, понеже всяка гилдия има ограничение на това колко герои могат да са в нея. Също така, гилдиите се делят на три типа: стандартни, храмови и расови.

Стандартните гилдии са тези на героите, които можете да имате в почти всяка ситуация - воини, магове, рейнджъри и крадци. Всички те си имат своите нужди, силни и слаби страни, и от вас зависи към кой ще се обърнете да ви защитава кралството от набезите на миризливи гоблини и прегладнели върколаци.

Храмовите гилдии са разделени на области - свещени (храмовете на Агрела и Даурос), хаотични (храмовете на Фервус и Крипта), езически (храмът на Кролм) и специалните посветени на слънцето и луната (Хелия и Лунорд). Специфичното при тях е, че не толерират гилдиите с противоположни на себе си учения. Така, например, ако построите храм на Агрела, няма да можете да строите хаотични и езически гилдии, но ще можете да построите храм на слънцето или на луната. Храмовете на слънцето и луната толерират хаотичните и свещените гилдии, но не се толерират помежду си, както и тази на езичниците. Ако пък построите езическият храм на Кролм, тогава пък нямате да имате достъп до никой от другите храмове, понеже всички мразят Кролм. Затова и трябва внимателно да подберете с кои храмове искате да се обвържете, понеже всички те си имат своите плюсове и минуси. Свещените гилдии са ориентирани към дефанзива и лекуване, а и са специалисти в справянето с нечисти сили, правейки ги идеален избор срещу вампири, скелети и зомбита. Хаотичните за нула време могат да си вдигнат собствени армии от скелети, зомбита и диви животни, с които да наводнят враговете си. Освен това, всички те ви дават достъп до специални магии, които да контролирате директно навсякъде по картата, срещу цената на злато. Някои от тях пък ще ви дадат достъп до специални класове герои.

Расовите гилдии са тези на джуджетата, гномите и елфите. Подобно на религиозните храмове, трите раси не могат да се търпят помежду си и, ако се обърнете към едната раса, другите две ще ви намразят и ще откажат своето съдействие. И те си имат своите плюсове и минуси, и от вас зависи към кого ще се обърнете за помощ. Дали ще бъде към бавните и леко мързеливи джуджета, чиято гилдия е въоръжена с балиста и могат да строят кули също въоръжени с балисти. Дали ще бъде към егоцентричните елфи, които обичат да строят казина и кабарети, които ви дават достъп до повече злато, но и източват част от него. Дали ще бъде към мръсните гноми, които живеят в бързо направени барачки, множат се бързо и са изключително подвижни и бързи строители. От вас зависи. Не че враговете особено ги вълнува с какво ще ги нахраните, когато ви нападнат.

Но, каквото и да строите, хубаво е да знаете, че имате и възможност да подобрите повечето от построените сгради. По-добрата гилдия ви дава по-смели герои и достъп до повече магии, по-добрата ковачница ви дава достъп до нови екипировки, които героите да си купят. Подобрите ли замъка си пък, ще имате достъп до повече гилдии и специални сгради.

Нека обърнем малко повечко внимание на героите. Всички те почват с най-просто въоръжение, празни джобове и ниско ниво. Трупат опит, ако изследват картата, убиват врагове и изпълняват специфични дейности, но на ниските нива повечето от тях ще предпочетат да избягат при среща с повечето видове врагове, които им се струват по-силни от тях. За да станат силни и смели по-бързо е редно да им помогнете като им задавате задачи срещу злато, и осигурите занаятчии и магазини, от които да купят отвари и екипировка. Със златото, което са получили от вашите задачи. Инвестирането в някои от героите напълно си заслужава. Така, например, ако имате гилдия на магове, ще забележите колко бавни, слаби и безполезни са те, а смъртната им реплика “I’m meltiiiing”, ще ви кара да се нервирате, когато поредният маг е повален от голям плъх. Но, ако им осигурите библиотека, в която да се учат на нови магии, както и пазар и магазин за отвари, от които да си накупят аксесоари и отвари, вашите магове ще станат много по-уверени и силни, а на по-високи нива ще са способни собственоръчно да стопят цели орди от лошковци.

Любопитно е и как дадени герои обичат да работят с други класове. Ако имате варвари, които са последователи на Кролм, вашите рейнджъри ще ги следват и ще им оказват подкрепа със стрелите си. Лечителите от храма на Агрела пък избягват да се бият и затова следват други герои, за да ги държат в добро здраве.

А какво става, ако даден герой загине? Всички герои имат смъртна реплика, която ще чуете, когато умрат. За известно време на тяхното лобно място ще стои надгробна плоча, чрез която да ги върнете към живота, стига да имате достъп до специалните храмови магии. В противен случай, плочата ще изчезне, а с това и героят ви. Винаги можете да наемете нови герои, но трябва да знаете, че ако почнете да губите много герои, след известно време в края на кралството ви ще се появи гробище с тленните останки на загиналите. Тези гробища са всичко друго, но не и нещо, което искате, тъй като от тях периодично почват да излизат скелети, зомбита и вампири, за да тормозят подчинените ви… Май все пак не трябваше да почвате с гилдия на крадци и кула на магове, съдейки по това как от гробовете им излизат зомбита, а? Е, винаги може и да построите мавзолей, в който да се съхраняват загиналите, и с чиято помощ да ги върнете към живота. Срещу цена. Колкото по-силен е бил загиналият, толкова по-дълбоко ще трябва да се бръкнете в кесията. Донякъде си заслужава. Все пак, по-евтино ще ви излезе да съживите един опитен рейнджър, отколкото да направите трима нови, които поредният дракон да превърне в овъглени пържоли.

Но не само гробищата ще са ви проблем. С разрастването на населението, скоро ще се появи и канализация, а от нейните шахти честичко ще почнат да излазват големи плъхове и плъхочовеци с ръждиви ножове. Доста неприятно. Особено, че обичат вкусното месце на събирача на такси. Точно с подобни елементи като гробището и канализацията играта ви предизвиква винаги да сте нащрек за врагове не само извън вашето кралство, но и точно под носа ви.

А враговете много обичат именно вашето кралство. За да покажат любовта си към вас, често ще си правят екскурзии по вашите земи. Подгответе се редовно да бъдете нападани от вампири, върколаци, ордите на гоблините, диви животни, никнещи от нищото тролове, гиганти, дракони, митични кошмарни създания и още много, много други. Повечето от тях никнат от бърлоги по картата и за да спрете постоянните нашествия, трябва да се отървете от бърлогите им. Ако си падате по предизвикателствата, можете да си пуснете нова игра, в която враговете да прииждат от краищата на картата на вълни, които няма как да спрете.

Ако обичате фентъзито, стратегии с ролеви елементи и интересни предизвикателства, то пробвайте Majesty. Играта е сравнително стара, но неотдавна в Steam и GOG излезе нейна HD версия, с което играта получи втори живот сред съвременните машини. Има и двойка към тази класика, но истинският чар си е именно в нея - Единицата. 2D стилът на Majesty, заедно с чудесния ѝ арт, я карат да бъде наистина очарователна и пленяваща.

Влезте в ролята на Ваше Височество и няма да останете разочаровани!

Искаш ли да споделиш нещо с нас?
Присъедини се към дискусията в Discord!